Ikona pakiety

Czym jest marketing wiralowy?

Czym jest i jak go wykorzystać w praktyce



Czym jest marketing wiralowy?



marketing wiralowy - co to jest

Marketing wiralowy, inaczej marketing wirusowy (ang. viral marketing), może stanowić efektywne i stosunkowo tanie narzędzie promocji. Marketing wirusowy to strategia zachęcająca do spontanicznego przekazywania reklam, ich rozprzestrzeniania w postępie geometrycznym. Informacje o wydźwięku sensacji czy plotki przesyłane przez znajomych wzmacniają zainteresowanie danym komunikatem, przez co jest on lepiej zapamiętywany przez odbiorców. Intrygujący przekaz może być sformułowany na potrzeby promocji marki, firmy czy konkretnego produktu.

Marketing wiralowy w swoich przekazach często posługuje się dowcipami, zabawnymi filmikami czy linkami przekazywanymi za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz portali społecznościowych. Ten rodzaj marketingu wykorzystuje także blogi sponsorowane, gadżety sieciowe (tapety, wygaszacze, e-kartki), klipy multimedialne i strony www z grami.

Mając na celu wysoką skuteczność, przekaz typu viral marketing powinien być zabawny, oryginalny oraz tworzony z wykorzystaniem nowych technologii, a sposoby jego przesyłania muszą być jak najprostsze. Efektywny viral musi również spełniać oczekiwania i potrzeby docelowej grupy odbiorców. Aby reklama wiralowa mogła szybko rozprzestrzeniać się, należy zapewnić jej nieograniczoną przestrzeń poprzez wykorzystanie takich centrów jak grupy znajomych, YouTube czy fora tematyczne. Marketing wirusowy rządzi się zasadą viral spoof, według której pierwotny materiał zyskuje na popularności i rozgłosie dzięki jego modyfikacjom.

Częstym zabiegiem stosowanym w tego rodzaju marketingu jest sformułowanie kreatywnego reklamowego sloganu czy frazy, nierzadko wymagającego kunsztu językowego. Skuteczne powiedzenia przenikają do języka potocznego, zapadając tym samym w świadomości odbiorców kojarzących je z określoną marką czy produktem np. „brawo ja”, „a świstak siedzi i zawija je w te sreberka”.

Marketing wirusowy charakteryzuje się stosunkowo niskimi kosztami dotarcia do odbiorców oraz tym, że mocno przyciąga uwagę klienta na przekazie. Ponadto, użytkownicy mają możliwość komentowania takiego przekazu, przedstawiania własnych opinii i przesyłania reklamy dalej. W sieci viral marketing każdy użytkownik Internetu jest aktywnym ogniwem.

Oprócz pozytywnych stron wspominanych wyżej, marketing wirusowy posiada także pewne wady. Kampania reklamowa bazująca na viralu praktycznie nie może być testowana, gdyż raz przesłana reklama robi, co chce i jest nie do opanowania. Tego typu reklama może być również umieszczona w niekorzystnym kontekście - na przykład poprzez umieszczenie w serwisie o charakterze rozbieżnym z założeniami kampanii. Środowisko internetowe jest silnie opiniotwórcze. Z jednej strony może wzmocnić 9 pozytywny przekaz reklamy i tym samym wpłynąć na korzyść samego zleceniodawcy, a z drugiej - sprowokować falę krytyki i zaszkodzić wizerunkowi firmy.



Masz dodatkowe pytania?
Napisz do nas na kontakt@neofusion.pl




Zobacz nasze usługi

Sprawdź naszą pełą ofertę i skontaktuj się z nami już dziś!

Kontakt

Po więcej informacji i pomoc napisz do Nas lub zadzwoń!

Ikonka adres
ul. Przepiórki 10
02-407 Warszawa
Ikonka email
kontakt@neofusion.pl
Ikonka telefon
22 292 47 40