O porównywarkach cenowych
Porównywarka cenowa to specjalny serwis internetowy, za pomocą którego porównywane są ceny tych samych towarów oferowanych przez różne e-sklepy. Obecnie na polskim rynku funkcjonuje kilkadziesiąt typów takich serwisów, spośród których najpopularniejsze to: ceneo.pl, skapiec.pl, nokaut.pl.
Dzięki porównywarkom możliwe jest wyszukanie interesującego nas towaru, biorąc pod uwagę różne kryteria wyszukiwania. Pierwszym kryterium, na którym najbardziej zorientowane są porównywarki, jest oczywiście cena. Do pozostałych należą np.: marka, producent, model, parametry techniczne czy lokalizacja towaru (miasto), co może stanowić istotny czynnik, gdy klient jest zainteresowany osobistym odbiorem danego artykułu.
Po wpisaniu w wyszukiwarkę potrzebnych danych, internauta otrzymuje indywidualne zestawienie sklepów posiadających w swojej ofercie daną rzecz. Należy jednak podkreślić, że nie każdy klient podejmuje decyzję w oparciu o schemat: nazwa produktu - porównywarka - sklep internetowy - zakup. Są również klienci, którzy wiedzą jedynie, że potrzebują konkretnego towaru, np. nowej pralki. Tacy klienci nie mają informacji szczegółowych dotyczących określonego typu towaru, modelu, jego funkcji i parametrów technicznych. Nie znają zatem marki potrzebnego produktu. Klient o takim profilu zazwyczaj nie ma wiedzy na temat aktualnej oferty rynku. Dlatego pierwszym krokiem jest wejście na stronę jednego z e-sklepów wyświetlających się na szczycie wyników wyszukiwania Google. Po zapoznaniu się z ofertą sklepu, klient ustala, co w szczególności go interesuje. Znając konkretny model przykładowej pralki i producenta, wprowadza te dane do porównywarki cenowej i decyduje się na zakup towaru w sklepie internetowym, który oferuje najatrakcyjniejszą cenę. Pod względem skuteczności sprzedaży w Internecie w powyżej opisanym schemacie postępowania można przyjąć, że obecność e-sklepu w wyszukiwarce ma znaczenie drugorzędne. Kluczowe okazuje się istnienie e-sklepu w porównywarce cenowej, ponieważ to jej kryteria i wskazówki potencjalny klient bierze pod uwagę, decydując się na konkretny zakup.
Niewątpliwym atutem porównywarek cenowych jest generowanie błyskawicznych zestawień pod kątem indywidualnych oczekiwań, a co się z tym wiąże - duża oszczędność czasu, jaki klient musiałby poświęcić przed komputerem w celu samodzielnego wyszukania sklepów z interesującymi produktami, a następnie porównując ze sobą poszczególne oferty. Co więcej, pełna baza danych na temat towarów, aktualizowana na bieżąco, umożliwia uzyskanie informacji nie tylko o cenach regularnych, ale również wyprzedażach i promocjach. Kolejną zaletą porównywarek cenowych jest możliwość publikowania opinii i komentarzy kupujących na temat samych produktów (ich jakości, zgodności opisu ze stanem faktycznym), jak również obsługi klienta przez dany sklep, szybkości wysyłki towaru, realizacji reklamacji, jakości procedury wymiany czy zwrotu. Duża liczba pozytywnych 11 komentarzy i opinii buduje zaufanie i renomę, w znacznym stopniu przyczyniając się do wzrostu obrotów e-sklepu i poszerzania grona stałych klientów. Sklep internetowy cieszący się uznaniem może nawet pozwolić sobie na wyższe ceny towarów na tle konkurencji, ponieważ klienci będą do niego wracać, mając w pamięci pozytywne doświadczenia dotyczące przebiegu transakcji czy jakości obsługi.
Warto mieć na uwadze, że nie każda branża, w której działa sklep internetowy, nadaje się do promowania przy udziale porównywarek cenowych. Porównywarka doskonale sprawdzi się w przypadku osób zajmujących się sprzedażą takich towarów jak komputery, sprzęt AGD czy RTV. Z porównywarki cenowej mogą z powodzeniem skorzystać inne branże oferujące asortyment, którego dane można w łatwy sposób opisać celem ich zestawienia. Z kolei porównywarka nie sprawdzi się w przypadku towarów niszowych.
Jaki jest koszt korzystania z porównywarki cenowej? Istnieją oczywiście serwisy darmowe, z których Twój e-sklep może skorzystać bez żadnych opłat. Jednak decydując się na zakup, klienci najczęściej sugerują się informacjami prezentowanymi przez znane porównywarki. Korzystanie z takich porównywarek wiąże się z opłatą. Zwykle porównywarki cenowe pobierają od sklepów internetowych prowizję za internautę skierowanego do Twojego e-sklepu. Inne, oprócz prowizji, pobierają także stałą opłatę w postaci abonamentu.
Z perspektywy właścicieli sklepów internetowych porównywarki cenowe powodują, że wyścig o klienta w przestrzeni wirtualnej staje się coraz bardziej dynamiczny. W odpowiedzi na działania konkurencji, e-sklepy muszą stale obserwować rynek i dostosowywać swoją politykę cenową do bieżącej sytuacji, nierzadko zmniejszając marżę. Z tego powodu korzystanie z porównywarek cenowych jest zalecane doświadczonym handlowcom.
Rozpatrując znaczenie porównywarek cenowych należy także zwrócić uwagę na fakt, iż zestawiane informacje czasem mogą wprowadzać w błąd. Zdarzają się sytuacje, że po wejściu do wskazanego e-sklepu cena towaru okazuje się wyższa niż ta wyświetlana przez porównywarkę. Internauci podważają także autentyczność pozytywnych opinii publikowanych w sieci, kwestionując tym samym uczciwą politykę sklepów internetowych.
Sprawdź także:
- Wymiary grafik na Facebooku
- Certyfikat SSL - co to jest?
- WordPress - darmowe oprogramowanie - wady i zalety
- Ile kosztuje strona internetowa?
- Co to jest reklama Google Adwords?
- Jak działa Google AdWords?
- Od czego zależy pozycja reklamy Google AdWords?
- Co to jest hosting? Jaki hosting wybrać?
- Czym jest domena? Jaką nazwę domeny internetowej wybrać?
- Czym jest copywriting?
- Czym jest newsletter? Jak stworzyć skuteczny newsletter?
- Tworzenie stron internetowych: Jak wygląda proces tworzenia stron www?
- Sklep internetowy - jakie oprogramowanie wybrać?
- Czym jest marketing wiralowy?
- Reklama graficzna w internecie
- Jak działa mailing?
- Linkowanie a optymalizacja stron internetowych
- Kilka słów o spamie
- Skuteczna sprzedaż: moda, long tail, cross-selling, up-selling, zasada Pareta
- Działalność firmy na blogu. Jak zarabiać na blogu?
- Nietykieta na blogu
- Firmowa skrzynka mailowa
- W sieci hasztagów
- Jak działa Google AdSense?
Masz dodatkowe pytania?
Napisz do nas na kontakt@neofusion.pl
Zobacz nasze usługi
Sprawdź naszą pełą ofertę i skontaktuj się z nami już dziś!
Kontakt
Po więcej informacji i pomoc napisz do Nas lub zadzwoń!
- ul. Ogrodnicza 1
02-407 Warszawa - kontakt@neofusion.pl
- +48 531 005 560