Ikonka pakiety reklamowe

Reklama graficzna w internecie

Wszystko na temat reklamy w sieci



Reklama graficzna w internecie



Jedną z form internetowej reklamy graficznej jest baner. Jest to forma przekazania treści reklamowych w postaci graficznej, najczęściej jako poziomego lub pionowego paska, umiejscowionego w określonej części witryny, zwykle na górze strony www. Baner wypełniony jest statyczną lub ruchomą grafiką. Kliknięcie w reklamę powoduje przekierowanie do strony reklamodawcy np. strony promowanego produktu. Liczba kliknięć w baner jest rejestrowana w statystykach, co umożliwia ocenę skuteczności takiej formy przekazu. Banery cieszą się dużą oglądalnością wśród internautów, dlatego są chętnie wykorzystywane przez reklamodawców do celów promocyjnych. Banery mogą współdziałać z innymi formami jak toplayer oraz brandmark.

Reklama graficzna w internecie

W ostatnim czasie odnotowuje się jednak spadek efektywności reklamy banerowej, co związane jest z coraz powszechniejszym zjawiskiem tzw. banner blindness, czyli ignorowaniem przez internautów elementów przypominających swoim wyglądem reklamę. Jak zatem skutecznie wykorzystać baner do promocji produktów czy usług? Aby baner internetowy zadziałał i przyniósł pozytywny efekt sprzedażowy, musi przyciągać uwagę odbiorcy oryginalnym obrazem, wyróżniającym się kolorem, a także intrygującym, lecz zwięzłym hasłem, zachęcającym do interakcji. Istotne jest, by długość wyświetlanej animacji nie była nużąca. Ponadto, format banera musi być dostosowany do obowiązujących standardów. Znormalizowane formaty banerów internetowych zostały ustalone przez europejskie instytucje: Europejskie Stowarzyszenie Reklamy Interaktywnej (ang. European Interactive Advertising Association, EIAA) oraz Biuro Reklamy Interaktywnej w Europie (ang. Interactive Advertising Bureau, IAB Europe). Wśród popularnych typów banerów można wyróżnić: rectangles and pop-ups, banners and buttons, skyscrapers oraz inne formaty.

Rozważając zagadnienie reklamy graficznej warto przywołać objaśnienia kluczowych pojęć w celu zrozumienia konstrukcji obrazu w grafice komputerowej. Obraz taki składa się z punktów, tzw. pikseli, których liczba określa rozdzielczość ekranu oraz wymagania w zakresie pojemności pamięci obrazu. Przykładowo, przyporządkowanie każdemu pikselowi 1 bajta, czyli 8 bitów, określającego kolor, umożliwia uzyskanie obrazu w 256 kolorach. Piksel jest najmniejszym jednolitym elementem obrazu na ekranie, który może być osobno sterowany przez komputer w zakresie barwy, stopnia szarości itp. I tak na przykład określenie 120 x 60 oznacza, że grafika w danym programie zawiera 120 pikseli w poziomie i 60 pikseli w pionie.

Z kolei bit (ang. binary digit) stanowi jednostkę najmniejszej porcji informacji stosowanej w odniesieniu do sprzętu komputerowego. Natomiast bajt jest jednostką do mierzenia liczby informacji. W wielokrotnościach tej jednostki (np. kilobajt, megabajt, gigabajt, terabajt) określana jest wielkość plików, pojemność nośników oraz zasobność pamięci komputerowych. Przykład przeliczenia poszczególnych jednostek przedstawiono poniżej:


1 bajt = 8 bitów
1 kilobajt = 1024 B
1 MB = 1024 KB = 1 048 576 B

Banery najczęściej wykonuje się w technologii Adobe Flash, dzięki której można odtwarzać dynamiczne prezentacje na stronach internetowych. Wcześniej stosowano animowane pliki graficzne w formacie GIF, z kompresją bezstratną, umożliwiającym tworzenie komputerowych animacji. Na potrzeby banerów reklamowych często wykorzystuje się także pliki JPEG. Format zapisu grafiki w postaci JPEG zapewnia wyższą jakość obrazu niż format GIF. Stosowany jest głównie do zapisu zdjęć oraz wielokolorowych obrazów. Niewątpliwie najatrakcyjniejszą pod kątem wizualnym technologią jest Adobe Flash. Pliki w tym formacie wymagają jednak zainstalowania odpowiedniej wtyczki umożliwiającej odtwarzanie tego typu plików. Tworząc baner warto wykonać go w kilku różnych wielkościach, odpowiadających obowiązującym standardom stosowanym w grafice komputerowej.

Jaki format banera reklamowego wybrać?

Najbardziej popularne formaty, najczęściej stosowane przez reklamodawców to m.in.: - micro bar, button - najmniejsze formy graficzne, wyświetlane często w bocznych obszarach stron www, posiadające wymiary 120 x 90 lub 120 x 60 (button), 125 x 125 pikseli (square button), oraz 88 x 31 pikseli (micro bar); - baner - umiejscawiany przeważnie w górnej części strony internetowej, posiadający najczęściej wymiary 468 x 60 pikseli (full banner), 728 x 90 pikseli (super banner), 120 x 240 pikseli (vertical banner) czy 234 x 60 pikseli (half banner); - scroll banner - baner pojawiający się przy każdej próbie przesunięcia oglądanej powierzchni okna, zawsze widoczny „na wierzchu”, o standardowych rozmiarach; - expand banner - interaktywny format banera, który po kliknięciu lub najechaniu kursorem myszy rozwija się ze standardowej wielkości 468 x 60 pikseli do 468 x 240 pikseli; - rectange - to baner dynamiczny instalowany wewnątrz treści, którego wymiary wynoszą 180 x 150 pikseli (rectangle), 240 x 400 (vertical rectangle), 300 x 250 pikseli (medium rectangle) lub 336 x 280 pikseli (large rectange); - pop-up - wyskakujące okno, najczęściej o wymiarach 250 x 250 pikseli (square pop-up); - skyscraper (wieżowiec) - pionowa wersja banera będąca efektywniejszą formą reklamy, zwykle o wymiarach 120 x 600 pikseli (skyscraper) lub 160 x 600 pikseli (wide skyscraper); pionowe ustawienie reklamy umożliwia ekspozycję w formie zbliżonej do reklamy prasowej czy filmu; - billboard statyczny - element graficzny umieszczony ponad panelem nawigacyjnym i przeglądarką, w centralnym i najbardziej widocznym miejscu witryny, o wymiarach 750 x 100 pikseli; - billboard dynamiczny (double billboard) - podwójny billboard, posiadający dwukrotnie większą powierzchnię niż tradycyjny billboard; baner umieszczony ponad panelem 16 nawigacyjnym i przeglądarką, w najbardziej widocznym miejscu serwisu, posiadający wymiary 750 x 200 pikseli.

Billboardy umożliwiają prezentację treści reklamowych w sposób nieinwazyjny i efektowny, stanowiąc największy format banera o wysokiej skuteczności, dzięki czemu cieszą się dużą popularnością. Graficznym elementem reklamowym, zbliżonym do formatu pop-up (wyskakującego okna), jest brandmark. Ten rodzaj reklamy wyświetla się w dowolnym miejscu nad treścią oglądanej strony. Brandmark może przybierać różne kształty i być przesuwany w obrębie okna przeglądarki. Może posiadać przyciski do maksymalizacji i minimalizacji reklamy. Obowiązkowo musi posiadać przycisk do zamknięcia ze znakiem „x”. Brandmark to forma graficzna, która odznacza się wysoką oglądalnością, gdyż pojawia się automatycznie po wejściu na daną witrynę. Maksymalny rozmiar reklamy to 336 x 280 pikseli. W brandmarku mogą być również wyświetlane filmy reklamowe. Brandmark niewątpliwe należy do agresywnej formy reklamy na stronach internetowych, czasami nawet utrudniając bądź uniemożliwiając przeglądanie treści strony. Inną formą reklamy internetowej jest toplayer, wyświetlany w postaci animacji z dźwiękiem, o nieograniczonych możliwościach kreacyjnych. Reklama ta może przybierać dowolny kształt. Bywa wyświetlana nad treścią witryny, na przezroczystej warstwie nałożonej na serwis. Reklama emitowana jest przez określony czas, a następnie znika. Musi być również wyposażona w przycisk umożliwiający jej zamknięcie ze znakiem „x”. Toplayer jest skuteczną i atrakcyjną dla odbiorcy formą reklamy internetowej, silnie koncentrującą uwagę odbiorcy. Bardzo dobrze sprawdza się w kampaniach wizerunkowych, jak również marketingowych. Z kolei interstitial to rodzaj bardzo inwazyjnej reklamy internetowej, która całkowicie zasłania treść przeglądanej strony. Często pojawia się wraz z dźwiękiem, wyskakując niespodziewanie w osobnym okienku przeglądarki. Czas trwania takiej reklamy może wynosić nawet kilkadziesiąt sekund.

Przedstawione wyżej formy internetowej reklamy graficznej należy umiejętnie stosować, adekwatnie do założonych celów kampanii. Jeśli realizujemy kampanię wizerunkową, to dobrym rozwiązaniem będzie wykorzystanie dużych nośników, atrakcyjnych wizualnie i efektownych. Takie formy reklamy dają duże możliwości ciekawej kreacji, dzięki czemu nasz przekaz zostanie lepiej zapamiętany przez odbiorców.

Zamawiając reklamę graficzną w internecie pamiętaj o monitorowaniu jej efektywności, która wyrażana jest wartością współczynnika klikalności CTR (ang. click through rate). Współczynnik klikalności oznacza stosunek między liczbą kliknięć a wyemitowanymi odsłonami reklamy i wyrażony jest w procentach. Im lepiej przekaz reklamowy jest ukierunkowany, tym wyższy CTR osiąga. Na poziom współczynnika CTR ma niewątpliwie zastosowany format reklamy. Klasyczne banery reklamowe cechują się zwykle bardzo niską wartością współczynnika klikalności. Są często ignorowane przez odbiorców,

ponieważ są dość powszechne i nie wzbudzają szczególnego zainteresowania. Z kolei nowoczesne formaty reklamowe będą charakteryzowały się zdecydowanie wyższym CTR.


Masz dodatkowe pytania?
Napisz do nas na kontakt@neofusion.pl




Zobacz nasze usługiZobacz nasze usługi

Sprawdź naszą pełą ofertę i skontaktuj się z nami już dziś!

Kontakt

Po więcej informacji i pomoc napisz do Nas lub zadzwoń!


Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Neo Fusion Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Przepiórki 10, 02-407 Warszawa, z numerem NIP 522 305 13 04.
Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą jedynie w cel-u(ach) wskazanych powyżej. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz trwałego usunięcia. Podanie danych osobowych jest dobrowolne jednak ich nie podanie może uniemożliwiać odpowiedź na Państwa zapytanie przesłane za pośrednictwem formularza kontaktowego.

* - pola obowiązkowe
 
Ikonka adres
ul. Ogrodnicza 1
02-407 Warszawa
Ikonka email
kontakt@neofusion.pl
Ikonka telefon
+48 531 005 560