Netykieta na blogu
Prowadzenie bloga, tak jak każda inna aktywność w sieci, wymaga przestrzegania określonych zasad. Netykieta stanowi zbiór zasad kulturalnego i etycznego postępowania obowiązującego wszystkich użytkowników Internetu. Netykieta nie jest dokładnie skodyfikowana. To szereg zaleceń mających charakter katalogu otwartego, które odnoszą się do respektowania ogólnie przyjętych zasad przyzwoitości w sieci. Przestrzeganie netykiety, obok wysokiej wartości publikowanych tekstów i ich użyteczności dla czytelnika, ma istotny wpływ na budowanie profesjonalnego wizerunku firm. Netykieta obowiązuje także autorów blogów prywatnych, w szczególności, gdy planują oni ze swojej aktywności w sieci uczynić działalność zarobkową. Najważniejsze zasady netykiety na blogu omówiono poniżej.
- Po pierwsze: szanuj czytelnika
- Po drugie: przestrzegaj prawa
- Po trzecie: zadbaj o przejrzystośc treści
Mimo że przy prowadzeniu bloga dopuszczalna jest dużo większa swoboda przekazu niż w przypadku firmowej strony internetowej, to należy komunikować się z poszanowaniem odbiorców. Niedopuszczalne jest pisanie wulgaryzmów czy wyrażanie opinii na temat innych w sposób naruszający ich prywatność. Unikaj stosowania jaskrawych kolorów jako tła czy „skaczących” gifów, rozpraszających czytelników. Pisząc o osobach trzecich, najlepiej używaj samych inicjałów. Zanim opiszesz historie innych zapytaj, czy chcą się stać osobami publicznymi. Przykładem zachowania sprzecznego z netykietą będzie również trollowanie, czyli wywieranie wpływu na użytkownika w celu wyśmiania, obrażania bądź prowokowania do kłótni.
Będąc autorem bloga, musisz mieć świadomość, że każda opinia zamieszczona w internecie może pociągać za sobą określone konsekwencje, wiązać się z odpowiedzialnością prawną. Nieznajomość prawa nie zwalnia z jego przestrzegania i może zaszkodzić osobie, która sądzi, że wypowiadając się w sieci jest bezkarna i może pozwolić sobie na każdy komentarz. Do ważniejszych aktów prawnych regulujących te kwestie należą: Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Ustawa o ochronie danych osobowych, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Ustawa Prawo prasowe, Kodeks Cywilny czy Kodeks Karny. Przepisy wymienionych aktów regulują kwestie dotyczące np. naruszania dób osobistych, praw autorskich czy zniesławienia.
Prowadząc bloga zapewnij przejrzystość i czytelność zamieszczanych wpisów. Duże wpisy podziel na mniejsze bloki, co ułatwi czytanie. Jedna sekcja tekstu powinna odpowiadać jednemu wątkowi. Zadbaj także o przejrzysty układ tekstu na stronie - wpis nie powinien być wyświetlany na jednej pełnej stronie, ponieważ takie rozmieszczenie wierszy może w znacznym stopniu utrudniać podążanie za tekstem. Lepszą praktyką będzie rozmieszczenie tekstu w kilku kolumnach. Stosuj przy tym wyjustowanie bądź wyrównanie tekstu do krawędzi. Używanie funkcji wyśrodkowania sprawia, że tekst czyta się gorzej. Ponadto, redagując tekst, stosuj jedną czcionkę, wybierając ją spośród tych najpopularniejszych jak Times New Roman czy Arial. Pamiętaj także o właściwym rozmiarze interlinii, dostosowując jej wielkość do rozmiaru czcionki.
Sprawdź także:
- Wymiary grafik na Facebooku
- Certyfikat SSL - co to jest?
- WordPress - darmowe oprogramowanie - wady i zalety
- Ile kosztuje strona internetowa?
- Co to jest reklama Google Adwords?
- Jak działa Google AdWords?
- Od czego zależy pozycja reklamy Google AdWords?
- Co to jest hosting? Jaki hosting wybrać?
- Czym jest domena? Jaką nazwę domeny internetowej wybrać?
- Czym jest copywriting?
- Czym jest newsletter? Jak stworzyć skuteczny newsletter?
- Tworzenie stron internetowych: Jak wygląda proces tworzenia stron www?
- Sklep internetowy - jakie oprogramowanie wybrać?
- Czym jest marketing wiralowy?
- O porównywarkach cenowych
- Reklama graficzna w internecie
- Jak działa mailing?
- Linkowanie a optymalizacja stron internetowych
- Kilka słów o spamie
- Skuteczna sprzedaż: moda, long tail, cross-selling, up-selling, zasada Pareta
- Działalność firmy na blogu. Jak zarabiać na blogu?
- Firmowa skrzynka mailowa
- W sieci hasztagów
- Jak działa Google AdSense?
Masz dodatkowe pytania?
Napisz do nas na kontakt@neofusion.pl
Zobacz nasze usługi
Sprawdź naszą pełą ofertę i skontaktuj się z nami już dziś!
Kontakt
Po więcej informacji i pomoc napisz do Nas lub zadzwoń!
- ul. Ogrodnicza 1
02-407 Warszawa - kontakt@neofusion.pl
- +48 531 005 560