Działalność firmy na blogu

Jak zarabiać na blogu?



Działalność firmy na blogu. Jak zarabiać na blogu?



Działalność firmy na blogu. Jak zarabiać na blogu?

W dobie Internetu dużą popularnością cieszą się blogi. Na całym świecie społeczność blogosfery wciąż się rozwija, codziennie przybywają nowi blogerzy. Osoby wywodzące się z blogosfery coraz częściej przenikają do świata mediów masowych, stając się ekspertami w swoich dziedzinach i udzielając profesjonalnych porad w popularnych programach telewizyjnych czy audycjach radiowych. Tematyka poruszana na blogach może być różna, a blog może przybierać wiele form w zależności m.in. od sposobu prezentowania treści. Na blogach można także zarabiać.

Blog (ang. web log) to dosłownie dziennik sieciowy. Jest rodzajem strony internetowej, która zawiera odrębne, ale często uporządkowane chronologicznie wpisy o określonej tematyce. Najczęściej do poruszania się po blogu służy archiwum lub kalendarz, gdyż blog umożliwia archiwizację poszczególnych wpisów w określonych kategoriach. Ponadto, blogi umożliwiają dzielenie się opiniami czy komentowanie notatek przez czytelników, a także tagowanie wpisów. Przez wiele lat blogi były utożsamiane z osobistymi stronami, będącymi odpowiednikiem pamiętnika. Na przestrzeni czasu i rozwoju kultury Internetu ta definicja bloga uległa dezaktualizacji. Blog jest formą strony internetowej, sposobem bezpośredniej komunikacji autora z jego odbiorcami. Różni się jednak od standardowych stron www chociażby tym, że prezentowane na nim treści mają bardziej personalny charakter. Informacje zamieszczane na blogu zazwyczaj wyrażane są w sposób subiektywny. Często stosowana jest narracja pierwszoosobowa. Wszystkie blogi w sieci tworzą blogosferę, stanowiąc swojego rodzaju sieć społeczną. Sama blogosfera zmienia się dynamicznie i podlega różnym podziałom w zależności od specjalizacji, poruszanej tematyki. Autorzy blogów zazwyczaj śledzą inne blogi, tworzą do nich odsyłacze, budując sieć kontaktów z pozostałymi blogerami.

W zależności od kryterium środków wyrazu, wykorzystywanych przez autora bloga do prezentowania swoich treści, można wyodrębnić kilka rodzajów blogów. Jednym z nich jest blog tekstowy, będący najpopularniejszą formą dziennika sieciowego. W takim blogu najczęściej wykorzystuje się tekst jako główny środek wyrazu. W ramach bloga tekstowego wyróżnia się mikroblog, w którym poszczególne posty mają ograniczoną liczbę znaków, najczęściej do jednego lub dwóch zdań. Przykładem takiej formy jest Twitter. Innym rodzajem bloga jest linkolog, w którym zasadniczy content stanowią odnośniki do innych treści, zwykle opatrzone niewielkim komentarzem autora. Jeśli z kolei blog przepełniony jest zdjęciami, które stanowią rdzeń jego treści, to mówimy wówczas o fotoblogu. Coraz więcej fotoblogów służy do prezentowania odbiorcom autorskich prac, grafik, zdjęć czy przedmiotów. Inną formą bloga jest wideoblog (tzw. vlog, vog), na którym publikowane są przede wszystkim filmy. Obecnie vlogi zamieszczane są najczęściej w serwisie YouTube. Ta odmiana bloga cieszy się rosnącą popularnością wśród internautów. Pozostałe formy bloga to: audioblog, moblog, flog. Rodzajem takiej formy przekazu jest także roblog, a jego agresywną odmianę stanowi spam blog, którego celem jest manipulowanie wynikami wyszukiwarek internetowych. Takie blogi zawierają treści, które są dobierane bez udziału człowieka.

Blog jako forma komunikacji niesie ze sobą szereg pozytywnych aspektów, których z kolei nie znajdziemy w mediach tradycyjnych. Przede wszystkim z autorem bloga każdy może podjąć dyskusję i skonfrontować bezpośrednio swoją opinię na dany temat. Po drugie, prowadzenie bloga praktycznie nic nie kosztuje. Po trzecie, blogowe posty są zazwyczaj krótkie, więc ich czytanie nie jest czasochłonne. Inną cechą jest to, że na blogach można publikować treści o dowolnej tematyce. To od autora zależy, czy dany temat będzie prezentował na poważnie czy z dystansem, albo nawet z przymrużeniem oka. Blogi dają wolność wypowiedzi, swobodę w wyrażaniu poglądów i opinii. W blogosferze nie obowiązuje poprawność polityczna czy środowiskowa. Co więcej, blogi działają błyskawicznie i nieprzerwanie. Wystarczy jedno kliknięcie, by wpis pojawił się w sieci. Innym istotnym aspektem jest opiniotwórczość blogerów. Blogi bywają opiniotwórcze, a takie z reguły są bardzo dochodowe.

Nie jest niespodzianką, że prowadzenie bloga może być działalnością dochodową. Jednak dochody z pisania można uzyskać mając przede wszystkim dobry pomysł. W blogosferze najłatwiej jest zaistnieć pasjonatom danych dziedzin. Blogi „zarabiające” stanowią wyspecjalizowane publikacje, które są kierowane do konkretnej grupy odbiorców. Dzięki temu reklamodawcy chętnie zamieszczają na nich swoje reklamy, odpowiadające przekazem zainteresowaniom czytelników. Wymiana opinii i doświadczeń między blogerami a odbiorcami wpływa w sposób znaczący na rozwój danej dziedziny. Blogi osobiste mają zazwyczaj jednego autora, natomiast w przypadku blogów komercyjnych może być ich kilku. Dzienniki o charakterze prywatnym, stanowiące zapiski z codzienności życia osobistego, zazwyczaj nie zyskują rozgłosu. Pozwalają jednak zarówno autorom, jak i czytelnikom, wyrazić emocje, odreagować stres bądź nawiązać nowe znajomości. Właściciele blogów osobistych piszą o swoim codziennym życiu, problemach, sukcesach czy życiu seksualnym. Natomiast blogerzy zarabiający w swoich wpisach promują towary, firmy, marki czy usługi.

Środowisko wirtualne wymaga wysokich umiejętności komunikacyjnych. Zwykłe osoby wykorzystujące na co dzień możliwości Internetu, które nie są świadome technik komunikacyjnych wykorzystywanych przez użytkowników do osiągnięcia swoich celów, mogą mieć trudności ze zrozumieniem wpisów publikowanych w sieci. Na przykład mogą nie rozpoznać w nich reklamy, uznając tym samym dany przekaz za wiarygodny i obiektywny. Właśnie na tej nieświadomości użytkowników bazują internetowe formy reklamy takie jak: blogi sponsorowane, marketing wirusowy czy nawet fikcyjne profile w serwisach społecznościowych.

Podstawową formą reklamy na blogu jest artykuł sponsorowany. Taki artykuł może przypominać typowy tekst, ale jego celem jest promocja danego produktu czy biznesu, w mniej lub bardziej subtelny sposób. Tu nasuwa się pojęcie trendsettingu, które oznacza nietypowy, ale zarazem bardzo skuteczny, sposób na zwiększenie zainteresowania docelowej grupy odbiorców np. konkretnym produktem. Jest to kreowanie nowych zachowań, sposobów konsumpcji czy zachęcanie do korzystania z marek, produktów bądź usług poprzez zaangażowanie do ich promocji osób, które są postrzegane w grupie jako kreatorzy trendów, eksperci w danej dziedzinie, osoby godne naśladowania i silnie opiniotwórcze. Idealnym miejscem na kreowanie mody na coś jest właśnie blogosfera.

Na podstawie wielu badań przeprowadzonych w celu analizy zachowań internautów można stwierdzić, że ludzie są bardziej podatni na informacje, których nie postrzegają jako specjalnie sformułowane w celu wywierania określonego wpływu. Język stosowany w środowisku blogerów jest zdecydowanie mniej oficjalny, a więc bardziej naturalny i przyjazny odbiorcy, który nie podejrzewa w publikowanej treści „ukrytej” reklamy. O sile perswazji bloga dochodowego decydują mechanizmy natury psychologicznej. Jeśli zatem internauta ma możliwość otwartej i częstej komunikacji z autorem bloga, jest tym samym bardziej skłonny, by go polubić i obdarzyć zaufaniem. Na blogu treści publikowane są z wysoką częstotliwością, co jest kolejnym czynnikiem zachęcającym użytkowników Internetu do częstych odwiedzin bloga. Powoduje to, że czytelnicy bloga są skłonni szybko obdarzyć sympatią blogera, uznając go za eksperta w danej dziedzinie albo nawet autorytet.

Prowadzenie bloga nie wymaga wysokich nakładów finansowych. Pisanie wirtualnego dziennika nie jest również czasochłonne. W większości przypadków blog jest łatwą formą publikacji treści, przynoszącą firmom rozliczne korzyści. Prowadzenie bloga firmowego buduje wizerunek przedsiębiorstwa, wzmacnia relacje z klientami oraz może być skuteczną formą promocji.

Jeśli planujesz założenie bloga firmowego, powinieneś rozważyć kilka istotnych kwestii. Przede wszystkim zastanów się, w jaki sposób funkcjonowanie bloga będzie komunikowane na zewnątrz. Aby zadbać o spójność przekazu, blog powinien być prowadzony pod tą samą domeną, co Twoja strona internetowa. Dzięki temu jego odbiorcy nie będą mieli problemu z identyfikacją firmy, pod którą działasz. Internauta niewątpliwie będzie kojarzył wówczas blog z konkretnymi usługami lub produktami, które oferujesz. Kolejną ważną kwestią jest zdefiniowanie celu prowadzenia bloga. Zastanów się, co chcesz osiągnąć komunikując się ze społecznością na blogu. Czy celem ma być wzrost rozpoznawalności firmy? Czy może blog ma generować sprzedaż wybranych towarów lub usług? A może za pomocą bloga chcesz szerzyć specjalistyczną wiedzę ze swojej branży i budować profesjonalny wizerunek firmy? Dzięki sprecyzowaniu celu funkcjonowania bloga firmowego, określisz rodzaj treści, jakie będą na nim publikowane. Innym ważnym aspektem przy planowaniu takiej aktywności w sieci jest ustalenie grupy docelowej, do której chcesz docierać za pomocą bloga. Znając swój target odbiorców, odpowiednio dopasuj język oraz poziom tematów, które będziesz podejmować. Zwracając się do internautów ich językiem, zadbasz o efektywną komunikację i zwiększysz prawdopodobieństwo, że omawiane treści zostaną zrozumiane przez odbiorców. Po ustaleniu wyżej opisanych aspektów działania bloga, kolejnym ważnym krokiem jest określenie osoby odpowiedzialnej za zarządzanie treścią bloga firmowego. Publikowanie wpisów z określoną, stałą częstotliwością jest konieczne, by podtrzymać zainteresowanie czytelników. Nie możesz dopuścić do tego, by posty pojawiały się na blogu rzadko, np. raz w miesiącu. Niska częstotliwość postów sprawi, że blog będzie „martwy”, a Ty stracisz swoich czytelników. Dobrym rozwiązaniem, w kwestii zarządzania treścią na blogu, jest redagowanie publikowanych tekstów przez ekspertów z danej dziedziny. Zwiększysz w ten sposób profesjonalizm, przez co klienci będą utożsamiać Twoją firmę z wysoką jakością świadczonych usług czy produktów. Zainteresowanie internautów treściami na blogu może bezpośrednio przełożyć się na wielkość Twoich dochodów. Miej również na uwadze, by wpisy spełniały założoną funkcję, były wartościowe i przydatne dla użytkowników.

Innym aspektem prowadzenia bloga będą komentarze, zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Wszystkie wpisy będą potwierdzać zainteresowanie Twoją firmą. Aby jednak pozyskiwać więcej pozytywnych opinii pamiętaj, że wydźwięk postów zależy między innymi od jakości redagowanych treści.

Blog prywatny również może być dochodowy. Jeśli prowadzisz blog osobisty możesz także liczyć na to, że ktoś zwróci się do Ciebie w celu zamieszczenia reklam. Publikując prywatne wpisy, masz możliwość zarabiania na swoim „gadulstwie” w sposób zorganizowany. W sieci dostępne są platformy pozwalające na zarabianie. Przykładem takiego serwisu jest Blogvertising. Zakładając na takiej platformie swojego bloga i prowadząc go w sposób aktywny, możesz odpłatnie świadczyć usługi jak: pisanie tekstów komercyjnych, sampling, sponsor widget, patronat bloga czy videobits. Na czym to polega? Poniżej przedstawiono opis poszczególnych usług.

Redagowanie tekstów komercyjnych polega na formułowaniu i rozpowszechnianiu na blogu prywatnym własnej opinii. Subiektywne opinie wyrażane są na zlecenie reklamodawcy i mogą dotyczyć określonego produktu lub usługi. Taki tekst komercyjny wyświetla się przez określony czas na Twoim blogu, wpływając na opinie i zachowania czytelników. Inną formą jest sampling. Istotą samplingu jest rozsyłanie do blogerów różnych produktów w celu ich przetestowania. Blogerzy chętnie sami zgłaszają się do kampanii samplingowych. Spośród blogerów zaintersowanych taką formą reklamy, reklamodawca wybiera tych, z którymi chce współpracować. Jeśli zatem jako bloger postrzegany jesteś jako opiniotwórczy, reklamodawcy chętnie zaproszą Cię do takiej kampanii, mając pewność, że Twoja opinia nie pozostanie niezauważona. W akcji samplingowej wybrani blogerzy otrzymują dany produkt na zasadach użyteczności i są zobowiązani do opisania go na swoich blogach.

Z kolei sponsor widget to nic innego jak wyświetlanie reklamy na blogu w specjalnym polu reklamowym. Sponsor widget to dedykowane miejsce w witrynie, oznaczone napisem „sponsorzy bloga”. Za zgodę na publikację reklamy i udostępnienie przestrzeni do tego celu bloger otrzymuje odpowiednie wynagrodzenie od reklamodawcy. Decydując się natomiast na usługę patronatu bloga, reklamodawca uzyskuje wyłączność do umieszczania treści reklamowych na Twoim blogu. Oczywiście zasady współpracy oraz wysokość wynagrodzenia są przedmiotem uregulowań w osobnej umowie. Inną usługą jest videobits, czyli publikacja na blogu przez jego autora wpisu z materiałem wideo, emitowanym przez określony czas.

Wysoka jakość i unikalność publikowanych tekstów oraz opiniotwórczość blogera to niewątpliwie istotne czynniki, które wpływają na popularność bloga i tym samym zwracają uwagę reklamodawców. Jeśli nie korzystasz z platform przeznaczonych dla blogów zarabiających, warto wyjść z inicjatywą i nawiązać kontakt z potencjalnym reklamodawcą, który może być zainteresowany tematyką podejmowaną na blogu. Ponadto, wyznaczenie na blogu dedykowanych miejsc na banery reklamowe może skutecznie zachęcić firmy do takiej formy współpracy. Możesz również wyszukiwać w sieci firmy, które prowadzą programy partnerskie posiadające w swojej ofercie produkty lub usługi. Jeśli oferta firmy mogłaby zainteresować czytelników bloga, dobrym pomysłem byłoby nawiązanie współpracy w tym zakresie. Aby zwiększyć popularność bloga warto uatrakcyjnić wpisy o ciekawe zdjęcia. Najprostszym rozwiązaniem jest zaopatrzenie się w aparat i samodzielne wykonanie zdjęć, które wyrażą Twój oryginalny pomysł. Można również skorzystać z usług profesjonalnego fotografa lub wykupić wysokiej jakości zdjęcia z bazy zdjęć. Istnieją także serwisy, które oferują bezpłatne zdjęcia, co może być korzystne zwłaszcza dla początkujących blogerów, którzy nie dysponują wysokim budżetem na promocję swojego dziennika



Masz dodatkowe pytania?
Napisz do nas na kontakt@neofusion.pl




Zobacz nasze usługi

Sprawdź naszą pełą ofertę i skontaktuj się z nami już dziś!

Kontakt

Po więcej informacji i pomoc napisz do Nas lub zadzwoń!

Ikonka adres
ul. Przepiórki 10
02-407 Warszawa
Ikonka email
kontakt@neofusion.pl
Ikonka telefon
22 292 47 40